Hyundai Elantra – krótka historia modelu
Hyundai Elantra to kompaktowy samochód produkowany przez południowokoreańskiego producenta od 1990 roku. Podczas gdy praktycznie na wszystkich światowych rynkach model nosi nazwę ELANTRA, to na rodzimym rynku nazywa się AVANTE. Nowoczesne i bezpieczne auto dostępne jest dla klientów w wypożyczalni PANEK Rent a Car, a dziś jako ciekawostkę przedstawiamy krótką historię tego najpopularniejszego w historii modelu Hyundaia.
Pierwsza generacja (1990-1995)
W październiku 1990 roku Hyundai zaprezentował Elantrę pierwszej generacji. Co ciekawe, samochód był początkowo znany jako Lantra i był napędzany silnikami Mitsubishi o pojemności 1,5 l i 1,8 l, które łączone były z 5-biegową manualną i 4-biegową automatyczną skrzynią biegów. Model pierwszej generacji w 1993 roku przeszedł lifting w 1993 roku, który nieznacznie odświeżył wizerunek samochodu, jednak po następnych dwóch latach pojawiła się II generacja Elantry.
Druga generacja (1995-2000)
Druga generacja popularnego Hyundaia pojawiła się w 1995 roku i dostępna była od razu zarówno w wersji sedan, jak i kombi. Nowy samochód był większy od modelu pierwszej generacji i oferowany był z szeroką gamą silników benzynowych od 1,5 l, 1,6 l, 1,8 l i 2,0 l, a na niektórych rynkach także z silnikiem wysokoprężnym 1,9 l. Dostępne skrzynie biegów to z 5-biegowa manualna lub 4-biegowa automatyczna.
Trzecia generacja (2000-2006)
Wraz z trzecią generacją Elantra urosła jeszcze bardziej, a wersję kombi zastąpiła odmiana liftback, w której klapa bagażnika otwiera się razem z tylną szybą. Producent zastosował pod maską ulepszone silniki Alpha II i Beta II, w których zastosowano dwa wałki rozrządu (DOHC). Pojemności skokowe jednostek napędowych pozostały identyczne, jak w modelu poprzedniej generacji, ale do silnika wysokoprężnego 1.9 dołączył nowy o pojemności 1,5 l. Wybór skrzyń biegów pozostał niezmieniona, czyli klienci mieli do dyspozycji 5-biegową manualną i 4-biegową automatyczną.
Czwarta generacja (2006-2010)
Całkowicie przeprojektowana Elantra czwartej generacji zadebiutowała na targach motoryzacyjnych w Nowym Jorku w 2006 roku. Auto zwracało uwagę bardziej zaokrągloną stylistyką, a pod maską znalazły się ulepszone i bardziej oszczędne silniki Alpha II, Beta II i Gamma. W tej generacji po raz pierwszy, oprócz konwencjonalnych skrzyń biegów 5-biegowej manualnej i 4-biegowej automatycznej, pojawiła się po raz pierwszy bezstopniowa skrzynia CVT. W 2009 na targach motoryzacyjnych w Seulu Hyundai zaprezentował Elantrę wyposażoną w hybrydowy układ napędowy, który w lipcu 2009 roku trafił do sprzedaży na rodzimym rynku jako Avante LPI Hybrid. Co ciekawe oprócz zasilania benzyną i prądem silnik mógł być napędzany także gazem LPG, a polimerowe akumulatory litowo-jonowe różniły się od konwencjonalnych litowo-jonowych zastosowaniem bardziej stabilnego i ognioodpornego suchego elektrolitu zamiast powszechnie stosowanego płynu lub żelu.
Piąta generacja (2010-2015)
Ta generacja zadebiutowała na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Busan 2010 w kwietniu 2010 roku i stanowiła ogromny krok naprzód pod względem wzornictwa i technologii. Coraz
większe wymiary zewnętrzne i zwiększony rozstaw osi (2700 mm) sprawił, że model zaczął być postrzegany jako auto zajmujące miejsce nieco powyżej klasy kompakt. Elantra piątej generacji otrzymała też nowe silniki, a skrzynie biegów, manualna i automatyczna, otrzymały po 6 przełożeń. Elantra stała się wreszcie modelem o światowej renomie, a linie produkcyjne rozlokowano w wielu krajach, między innymi w: Stanach Zjednoczonych, Malezji, Indiach, Chinach, Rosji i Algierii. Piąta generacja Elantry w 2012 roku przeszła lifting, a wraz z nim w ofercie pojawiło się 2-drzwiowe coupe oraz dłuższa i szersza wersja o nazwie Elantra Langdong, stworzona specjalnie na rynek chiński.
Szósta generacja (2015-2020)
Elantra kolejnej generacji zadebiutowała w Korei Południowej jako Avante we wrześniu 2015 roku. Pod względem stylistycznym model wykonał krok w tył, bowiem producent postanowił nadać modelowi bardziej konserwatywny styl, pozostawiając jednak w tylnej części nadwozia tak zwaną „płynną rzeźbę”, która była elementem rozpoznawczym wszystkich modeli od 2011 roku. Po raz pierwszy Hyundai rozbudował ofertę nadwozi o Hatchbacka Elantrę GT, którą wyróżniały odważne, sportowe elementy stylistyczne oraz mocniejszy silnik. Szósta generacja, choć bardziej zachowawcza w stylu, była jednak ogromnym krokiem naprzód pod względem technologicznym. Pod maską znalazły się benzynowe jednostki 1,4 T-GDi, 1,6 SmartStream oraz wysokoprężne 1,6 CRDi. Pojawiła się 7-biegowa dwusprzęgłowa skrzynia biegów DCT, a w zależności od rynku wybierać można było również bezstopniową skrzynię CVT i manualną 6-biegową. Obszerny lifting przeprowadzony w 2018 roku wprowadził do modelu szereg elementów i systemów wpływających na bezpieczeństwo jazdy, a w 2019 roku na rynku chińskim pojawił się model Elantra Langdong PHEV – pierwsza w historii Elantra wyposażona w hybrydę plug-in.
Siódma generacja (od 2020)
Całkowicie nowa siódma generacja Elantra zadebiutowała w marcu 2020 roku, prezentując jednocześnie najnowszy motyw stylistyczny Hyundaia „Sensuous Sportiness” z charakterystycznymi, odważnymi, wielokątnymi przetłoczeniami po bokach. Wraz z tą generacją Elantra powróciła do bardziej sportowego stylu, a nadwozie i rozstaw osi znów urosły względem poprzednika. Auto wyposażono w najnowsze rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa, a więcej na temat obecnej generacji przeczytacie Państwo we wcześniejszych naszych artykułach.